جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 17 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۸:۱۸:۵۹

غبار زمان بر تاریخچه و میراث دریانوردی ایران؛
ضرورت احداث موزه جامع دریایی در کشور

باشگاه خبری فراساحل: سکه‌هایی که در دوره هخامنشی نقش کشتی های پارویی روی آنها ضرب شده نشان از تاریخچه قدرت دریانوردی ایران در منطقه مدیترانه دارد. یکی از طراحان موزه در ایران با اشاره به وجود سکه‎هایی در موزه‎های ایران با نقوش دریایی گفت: ضروری است تا حداقل یک موزه جامع دریایی در یکی از شهرهای مهم کشور به عنوان موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس تاسیس شود و شعبههایی نیز در شهرهای بندری احداث شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین تایمز، یک کارشناس و طراح موزه با بیان به اینکه ما در موزه‌ های خود سکه‌هایی با نقش دریانوردی داریم، گفت: سکه‌هایی که در دوره هخامنشی نقش کشتی-‌های پارویی روی آنها ضرب شده نشان می‌دهد که کشور ایران در آن زمان در منطقه دریای مدیترانه دارای قدرت در صنعت کشتیرانی بوده است به همین دلیل نمادهایی از این صنعت روی سکه‌های رایج آن دوران حک شده است.


آرش میلانی‌نیا، با اشاره به اینکه نقش لاک‌پشت و کشتی‌های جنگی روی سکه‌های باستانی ایران دیده می‌شود، اظهار کرد: این سکه‌ها در موزه سکه بانک سپه، بخش سکه موزه ملی ملک و بخش مهر و سکه موزه ملی ایران دید و به طور کلی در مجموعه موزه‌های ایران وجود داشته قابل استناد است که تصاویر مندرج در همین مطلب نیز مربوط به سکه‎های موجود در موزه ملک است. این کارشناس موزه در خصوص ضرورت تاسیس موزه دریایی در ایران توضیح داد: حوزه تمدنی ما در خلیج فارس از اهمیت بسیاری برخوردار است چون یک مسیر تجارت دریایی از غرب به شرق از خلیج فارس عبور می‎کرده که متون و اسناد مربوط به آن نیز موجود است.


وی ادامه داد: این راه از بنادر جنوبی ایران به اقیانوس هند و چین وصل می‌شده است به صورتی که بندر سیراف، بندر بوشهر و بندر هرمز مسیرهای تجارت دریایی ایران به سمت شرق بودند به همین دلیل معرفی این حوزه تمدنی و دستاوردهای آن دوران بسیار ضروری است. میلانی نیا با بیان اینکه از تجارت پیش از تاریخ هم شواهد بسیاری به دست آمده، گفت: در آن زمان هر چیزی را که از دریا به دست می‌آمده به عنوان یک کالای تجاری معامله می‌کردند، تاجایی که این اشیا در مناطقی بسیار دورتر از دریا پیدا شده است و نشان از آن دارد که از این اشیایی که از دریا استخراج می‎شده است به عنوان قطعه مبادله کالا در مبادله های پایاپای استفاده شده است که خوشبختانه شواهد آن در موزه ملی ایران موجود است.


امکان ایجاد موزه دریایی با همکاری نهادهای ذیربط
وی با اشاره به نقش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه باستان شناسی زیر آب خاطرنشان کرد: ضروری است تا حداقل یک موزه مادر دریایی در یکی از شهرهای مهم کشور به عنوان موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس تاسیس شود و شعبههایی نیز در شهرهای بندری احداث شود. این کارشناس و طراح موزه با اشاره به انکه احداث چنین موزه‎ای، بسیار ارزشمند و ضروری است، تصریح کرد: لازم نیست که همه مسئولیت‎های احداث چنین موزه‎ای فقط بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد بلکه میراث فرهنگی می‎تواند با همکاری شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت اشتراکی موزه جامعی را در حوزه میراث تاریخی دریانوردی ایران فراهم کنند.


از نقوش دریایی روی اسکناس، سکه، تمبر و کارت‎های بانکی استفاده کنیم
این طراح موزه با تاکید بر اینکه برای معرفی هویت تاریخی خلیج فارس کارهای بسیاری می‌توان انجام داد، گفت: ما می‌توانیم روی اسکناس، سکه، تمبر و کارت‌های بانکی از نقوش دریایی باستانی خود استفاده کنیم کما اینکه برخی بانک ها برای اینکه حس اعتماد ایجاد کنند عکس سکه های تاریخی را روی کارت هایشان می‌گذارند، چون نقش روی سکه سند بسیار معتبر و مستندی است که نشان دهنده حکومت و قدرت در هر دوره تاریخی است.



  کد خبر : 1942
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :